Wednesday, September 3, 2008

Pulau Pinang atau “Penang”?

Kesempatan bercuti di negeri kelahiran memberikan saya peluang yang banyak untuk meninjau serta membuat pemerhatian berkenaan nasib bangsa kita iaitu kaum melayu di negeri pemerintahan kerajaan negeri DAP ini.

Bermulanya di Lebuhraya Expressway Jelutong yang baru dibina menghubungkan Bandar Baru Jelutong (tempat tinggal saya) dengan Padang Kota Lama (Ford Cornwallis) membuatkan perjalanan yang memakan masa 30 minit sebelum ini, hanya mengambil masa 10 minit dari Jelutong untuk tiba di Padang Kota Lama. Saya melihat pembangunan disepanjang lebuh raya ini bagaikan “cendawan tumbuh selepas hujan”. Pelbagai kawasan baru yang dibuka contohnya pusat komersial perniagaan dengan kondominum serta rumah teres yang berharga ratusan ribu ringgit yang membuatkan kaum melayu hanya mampu LLN bukan Lembaga Letrik Negara tetapi (Langut-Langut Naik) iaitu mampu melangut memanjangkan leher namun untuk memiliki kediaman ini jauh sekali.

Apa tidaknya, pembangunan yang dibangunkan ini tidak langsung akan membuka peluang untuk bumiputra merasai kediaman baru mampu milik. Kalau dilihat di kawasan kampung yang dikenali sebagai Telaga Rendah dan Jalan Masjid yang dahulunya menempatkan rumah-rumah kampung milik masyarakat melayu akan tetapi sekarang ini mereka dihimpit hutan batu. Tanah yang asalnya milik warisan keluarga tidak mampu lagi dipertahankan oleh pemiliknya dek dikaburi dengan wang ratusan juta ringgit.

Saya sempat untuk berbual dengan salah seorang penduduk kampung yang mengatakan “Dee (nama panggilan keluarga pada saya) lani orang cina hambat melayu dengan duit..depa ni kaya boleh buat apa saja..kita ni apa yang ada kalau tak bumbung yang dah berkarat ni”.Inilah realiti yang dihadapi oleh Masyarakat Melayu Pulau Pinang. Tidak dapat dinafikan pembangunan amat hebat di Pulau Pinang ini, namun siapakah yang menjadi pemilik sebenar disebalik pembangunan yang mantap ini. Apabila tanah diambil oleh syarikat pemaju untuk mendirikan rumah yang bernilai ratusan ribu ringgit ini mereka tidak sesekali menghiraukan sensitiviti kaum melayu. Umpamanya, tanah dan rumah yang diambil oleh pemaju, mereka akan memberikan sejumlah wang tetapi tidak pada mereka yang memiliki rumah.

Sebaliknya, pihak pemaju hanya akan menggantikan rumah yang agak tidak setimpal. Kalau dahulu rumah yang dimiliki walaupun ala kampung mampu untuk anak-anak menendang bola didalamnya akan tetapi konsep “rumah ganti rumah” tajaan sesetengah pemaju ini membuatkan “kucing pun tidak mampu berlari didalamnya”.Kata seorang panduduk “Untuk membeli rumah baru buat tu.. tujuh keturunan pun kami tak mampu, apa yang ada sangat dengan diskaun 5% untuk bumiputra”.Lebih malang lagi, rumah ganti rumah ini disiapkan dengan sungguh ala kadar bagai melepaskan batuk di tangga.Unit yang amat tidak sempurna dengan tidak sepadannya dengan rumah yang dibina untuk dijual. Perbezaannya seperti Istana dan rumah kayu, diibaratkan seperti hidup dalam kotak sahaja. Hidup dalam buangan pun mewah!!

Sementelah itu, kalau dihitung penduduk melayu di Pulau Pinang ini boleh dikatakan agak kurang juga daripada 15 tahun yang lepas. Seolah-olah berlaku satu strategi yang cukup licik untuk “menghalau” melayu Pulau Pinang .Ini dapat dilihat apabila pertambahan populasi penduduk melayu yang agak luar biasa di Sungai Petani, Kulim dan Kepala Batas. Apakah ada pihak yang ingin menempatkan kaum cina menguasai tanah di sebelah pulau manakala kaum melayu di tanah besar?? Adalah sesuatu yang tidak adil sekiranya ini terjadi. Mana tidaknya, kalau dilihat perbezaan daripada harga rumah, umpamanya rumah apartment (bertanahkan angin) di sebelah Pulau berharga RM 130,000 namun untuk rumah teres (bertanahkan bumi) di sebelah Tanah besar hanya bernilai RM 70,000.

Saya berpendapat, sesuatu perlu dilakukan oleh parti yang mewakili Melayu Islam Pulau Pinang. Sekiranya sesuatu tidak dilakukan, saya khuatir Pulau Pinang akan menjadi Singapura kedua yang akan membuatkan penduduk melayu menjadi pelarian di negeri sendiri. Janganlah! Kerana ingin menjaga kepentingan peribadi masalah umat diketepikan. Kalau ini berlaku “Rosak Umat Melayu”.

Untuk sidang pembaca sekalian, terima kasih kerana melawat dan membaca blog saya ini. Satu persoalan yang saya tinggalkan untuk anda jawab.Dapatkah anda berfikir dan menjawab persoalan Pulau Pinang untuk siapa dan Penang untuk siapa? Tepuk dada Tanya selera!!

Selamat berfikir dan menjawab.

Wassalam.

2 comments:

Rentap Iban said...

Isu yang bernas...ntahlah no komen..Kang ramai yang terasa..

Muhammad Hazimin Wahab said...

bos, ini bukan cerita baru... BN pun dah lama memerintah. UMNO pun dah melolong lama. Apa cerita ?

Ntahlah, kalau semua suka simpan utk perut sendiri ! Itu pemerintah. Rakyat bangsa kita yang suka jual harta pusaka untuk wang mudah & segara macamana pula?

Hai.... mentaliti orgn kita.... aduhai bangsaku....

Bos, raya balik lama ka ? Lama saya tak pekena line clear, adalah setahun kot :D