Wednesday, October 8, 2008

Pengunduran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Seperti diketahui umum, YAB Pak Lah telah secara rasmi mengumumkan yang beliau tidak akan mempertahankan jawatan Presiden. Ini secara jelas menunjukkan beliau menghormati pandangan akar umbi yang meninginkan beliau untuk menyegerakan pelan peralihan kuasa yang telah dipersetujui pada mulanya Jun 2010.

Antara individu yang memainkan peranan penting ialah Tan Sri Muhyddin. Beliau menegaskan pelan perlihan kuasa 2010 semakin tenggelam dan rakyat inginkan pelan ini dipercepatkan. Ini berdasarkan kepada kehendak rakyat yang ingin perubahan memandangkan tidak pernah berlaku dalam sejarah BN sepanjang 50 tahun memerintah kalah di Lima negeri. Satu tamparan hebat juga apabila Datuk Seri Anwar berjaya merampas kembali kerusi parlimen Permatang Pauh dengan majoriti jauh lebih tinggi berbanding isteri beliau.

Namun disebalik pengunduran beliau ini, kita dapat lihat seakan-akan satu trend berlaku apabila begitu ramai individu-individu menawarkan diri untuk bertanding jawatan tertinggi parti. Lebih mengejutkan apabila seorang ketua cawangan UMNO pun turut mengumumkan untuk bertanding ke jawatan kanan parti iaitu Naib Presiden dan mendakwa memiliki sokongan akar umbi. Bukanlah niat saya untuk memperlekehkan kebolehan sesiapa sepatutnya kita perlu "mengukur baju dibadan sendiri" dan melihat kembali akan kriteria yang perlu ada hatta siapa pun kita. Walaupun UMNO mengamalkan demokrasi dan membuktikan demokrasi amat sihat dan subur namun ini tidak boleh dijadikan alasan.

Kita patut sedar bahawa parti UMNO ini merupakan satu parti keramat yang berjaya membawa kepada sebuah negara yang merdeka. Sejarah menunjukkan kehadiran UMNO di Malaysia telah berjaya membawa pelbagai perubahan terutama pembangunan dan juga soal penyatuan kaum. Ini menunjukkan bahawa bukanlah calang-calang orang sebaliknya hanya individu yang luar biasa sahaja yang mampu mengepalai UMNO. Sebab itu, YAB Pak Lah pun membuat keputusan untuk berundur saja!

Keberkesanan sistem kuota yang diperkenalkan semasa era Tun Dr Mahathir nampaknya masih berkesan. Ini juga berfungsi sebagai "filtering system" yang bertujuan untuk menyingkirkan bendasing-bendasing yang asing dan bukannya perpisahan terasing.


Wassalam

No comments: