Thursday, May 14, 2009

Kisah tayar bocor daaaa...

1.Semenjak memperolehi lesen memandu 10 tahun lepas semalam 13/5/09 (tarikh bersejarah 40 tahun dulu) jam 7.00 pm di Lebuhraya Mahameru tayar kereta saya bocor. Nak dijadikan cerita saya terpaksa memandu juga kereta sejauh 3 km disebabkan berada di lorong ke-3 dan jumlah kereta sangat banyak. Jadi, tempat yang strategik hanyalah di simpang sebelum menaiki jejambat sentul link betul-betul berdepan dengan signage “Rumah Pengasih”.

2. Lepas itu saya terus bukak bonet dan mencari peralatan untuk membuka tayar. Cari punya cari semua peralatan tu tiada!!. Yang ada hanya “jek”.Saya begitu pelik bin ajaib!!! benda yang selama ini dirasakan ada aleh-aleh tiada. Apa lagi terus hubungi isteri kot-kot tahu al-maklumlah kami kadang-kadang bertukar kereta. Jawapannya “ada kat tempat kaki tu..".Rupanya isteri saya salah faham..beliau ingat spanar buka paip (saja spare-spare dalam kereta spanar tu..heheh in case la katakan)..hahaha..

3. Selepas itu saya teringat seorang sahabat Nik Faisal namanya, sebab 2 minggu lepas kereta saya tak boleh dihidupkan dek kerana bateri yang verumur 2 ½ tahun sudah tidak bernyawa, beliaulah yang membantu membeli dan memasang bateri.Terima Kasih sahabat atas bantuan!!. Tanya beliau ada nampak tak peralatan spanar kat belakang?jawabnya “aku guna kawan punya”.

4. Hari semakin gelap , keputusan perlu segera terpaksa hubungi bekas pelajar saya Aizat namanya dua kali panggilan tak berjawab.Alamaks!Tetiba datang sorang mamat india “apsal abang?boleh saya bantu..saya jawab boleh sangat..tak apa abang kasik set..saya kata sorry macha,,alat tak ada..haiyooo..tak apa..saya panggil saya punya adik..mau ka?jawab saya boleh aja..abang kasik mau tunggu 10 minit sana boleh?..saya kata ON macha!”Tunggu punya tunggu sudah 15 minit tak muncul-muncul... tak boleh jadi ni.

5. Next plan, saya hubungi pula sahabat sebilik dulu Refno, dia kata ok aku datang, “aku di pasar malam gombak nanti aku datang”.Katanya. Tetiba terima panggilan dari bekas pelajar Aizat, explain kat dia”ok sir saya datang”..saya inform.."kawan saya dah on the way..tak pa sir saya mai sir..".terima kasih kat aizat juga sebab selalu bantu saya!!.Tak sia-sia jadi anak murid!.ahaks.Dalam masa tu..isteri call..tanya "apa mcm?ada tak..saya jawab tak ada..takpa-takpa nanti abang call balik.."

6. Dalam 5 minit, datang la sorang mamat india juga saya perasan dia patah balik dengam moto kapchai untuk bantu saya waktu itu. Dengan selamba “abangg..kasik saya bikin...ini kije saya selalu bikin apa..abg kasik sana duduk..”rupa-rupanya mekanik..patut laa. Dok sembang-sembang dengan dia mamat ni nama dia kumar asal Gelugor..rupanya satu negeri tu yang rancak bersembang..dah mcm kedai kopi..”haiyooo abang apsal you tak ada simpan?..bukan tak simpan aku pun tak tahu mana set aku tu lesap”.Settle semua saya tanya “berapa kumar..abg kasik RM 30 laa..haiyoo apsal mahal sangat Kumar..kasik kurang sket la..tak abang ini standard rate punya apa (versi tamil daaa)..saya pun jawab “haiyoo kumar RM 20 boleh?tengah bulan ni..aku pun ada RM 30..lagi RM 10 mau amik baju kedai dobi..dia jawab Ok la abang...saya pun kesian sama abang..ambil ini number apa-apa kasik call ok..saya kata alrite...Set” Thank you Kumar..kalau you takdak mari..saya sini mau tidoq juga la (versi tamil tiba-tiba aja)..dia pun senyum sambil gigi dan kornea matanya yang putih itu sangat terserlah gitu!...maklum laa kena cahaya lampu..heheh..”takpa abang lain kali kita pi minum sama then saya cari set kasik jual abang lagi 2 hari..Wah baik betol siap ajak minum si mamat ni.”On aja aku kahwin sabtu..ahad aja..isnin sampai jumaat petang...bujang.ahaks”!10 minit semuanya siap macam kilat tak sempat kawan saya Refno dan Aizat sampai ..then terus call depa..said " semua settle", Terima Kasih Refno dan ex student Aizat atas concern anda."

7. Then, terus pergi cari kedai waktu itu juga, aleh-aleh itu tauke suruh datang esok pagi..saya hubungi Pn Sri Yanti (Ketua Jabatan), my boss untuk inform kelewatan pagi esok..jawabnya “ok no hal..boleh”.Thanks boss..beliau sangat baik dan memahami..saja tanya dia “boss tengah buat apa tu?”....I tengah bersama...bersambung okkk...
Wassalam

8 comments:

D'Rimba said...

Ujian dalam kehidupan.........

nzafrie said...

aku rs set ko kene rembat masa ko htr kereta servis..dlu kereta satria aku pun kene sebat jugak set tu..

Anonymous said...

sian dkt mr campro..melayang rm20..
tukar tayar pun dapat rm20..aku nak buat service tukar tayar la pulak pasni..








mana set spanar pegi daa..? da jumpa blom?

Rentap Iban said...

salamz bro...citer menariklah..buleh buat filem pendek..Kalau bro nak buat filem ni, akuleh jadi pengarahnya hehehe

Hazhari Ismail said...

salam. haha.

sir sehat? campro sehat? ehe.

Hiswadi Anuar said...

D'Rimba,
Ya..ujian itu mematangkan kita..

nzafrie,
Logik aja, selain aku pomen aja la yang berani usik unta aku nih..lepas ni kalau aku beli akan aku lock guna solek..padan muka!haha..

Anonymous,
Belum daaaaaaa..bukan RM 20..tunggu citer next episod..

Rentap Iban,
hahaha..apa citer terbaru..selamat hari guru!

Putera asQalan,
Alhamdulillah kami berdua sihat..bagaimana dengan rakan-rakan seperjuangan anda yang lain?harap begitu jua hendaknya..

Muhammad Hazimin Wahab said...

Bos, wassalam, lama x berbual :D

biasalah masalah datang secara tiba-tiba, kena sentiasa bersedia setiap masa jika boleh...

jumpa lagi...

all the best !

laksamana sunan said...

salam mr campro....perkara2 ini akan membuatkan tuan berfikiran waras dalam apa jua tindakan....baik yg rasional atau sebaliknye...
pasal set tu...rasenye betul kata amat..sah2 kena rembat...hancus negara bangsa yg memiliki org2 sebigini...tiada sivik langsung...he he he...
tp kan mr campro....satu benda yg abg suka kat hang...letakla umat warna kulit apa pun kat hang...mesti hang boleh gebang dgn depa kan? bak kata hang mcm borak kat kedai kopi...itulah jiwa pemimpin rakyat!!! idup mr campro...
-pinggiran gombak-
010609