Sunday, February 21, 2010

Bulan berkunjung ke Klinik & Hospital.


1. Bulan ini memperlihatkan kami sekeluarga sering turun naik tangga klinik & hospital.

2. Bermula apabila isteri dimasukkan ke Hospital Pusrawi untuk menjalani satu pembedahan.

3. Selepas itu, beliau terpaksa pula menjalani pemeriksaan rutin di Hospital. Tidak cukup dengan itu selepas pembedahan setiap hari saya perlu menghantar beliau untuk melakukan “dressing” iaitu mencuci kesan pembedahan. Jika dikira lebih 10 kali.

4. Sungguh kasihan melihat keadaan isteri. Namun, syukur Alhamdulillah Allah memberikan beliau kekuatan untuk berhadapan segala kemungkinan.

5. Saya juga mengalami demam. Sekurang-kurangnya saya berkunjung ke 3 klinik.

6. Dhiya juga tidak berapa sihat. Anak kecil molek saya ini juga hampir 4 kali saya membawa beliau berjumpa Doktor.

7. Agak bimbang, pada minggu lepas apabila Doktor membayangkan isteri kemungkinan terpaksa melakukan pembedahan kali ke-2 nya. Syukur dan lega tadi apabila Doktor mengesahkan tidak perlu sebaliknya perlu datang sekiranya terasa ada kelainan.

8. Pengalaman berkunjung ke Klinik & Hospital membuatkan saya dan isteri mampu membuat satu hasil analisis lengkap tentang tahap kecekapan, pengurusan, perkhidmatan, perundingan, pembayaran, pengoperasian, rawatan, kemudahan, layanan, perwatakkan, penampilan serta khidmat nasihat.

9. Satu kekecewaan juga apabila klinik swasta memberi layanan seperti klinik kerajaan.

10. Tahap Hospital swasta juga perlu diperkemas supaya hospital milikkan islam mampu setaraf dengan hospital yang dimiliki oleh bangsa lain.

11. Saya suka mencadangkan supaya hospital yang baru hendak melonjak naik namanya supaya menjadikan hospital lain yang sudah lama menapak sebagai “benchmark”. Ini penting untuk memberikan keberkesanan perkhidmatan dan menjamin kepuasan pelanggan.

12. Setiap kali berkunjung ke Klinik dan Hospital saya suka membaca piagam pelanggannya yang tersergam indah dengan girang. Namun, perkhidmatannya membuatkan saya bermasam muka. Hanya segelintir.

13. Bagaimana pula dengan klinik 1 Malaysia?Hairan kenapa hanya pembantu perubatan yang bertugas.Apakah mereka layak untuk memberikan khidmat nasihat dan rawatan setanding Pegawai Perubatan U41.

14. Jadi, saya tidak lagi nampak keberkesanan klinik 1 Malaysia ini. Ianya idea yang baik tetapi perlu selari dengan kehendak masyarakat. Sesungguhnya, ia penting untuk rakyat memperolehi manfaat.

15. Saya bersetuju dengan Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) iaitu hanya pengamal perubatan yang layak dan berdaftar sahaja yang perlu ditempatkan di klinik 1 Malaysia ini.

Wassalam

2 comments:

JALAN REBUNG said...

salam bang,

selamat menyertai kelab suami teman isteri ke klinik ...hehehehe

Hiswadi Anuar said...

Jalan Rebung,

ahaks..ada kelab ka..bawak mai borang nak isi jadi ahli..hehe..jadi ahli kerna terpaksa..wahahah