Sunday, March 28, 2010

Kesan akibat stress=Tekanan darah tinggi


1. Khamis minggu lepas, saya mengalami 1 peristiwa yang mungkin tidak dapat dilupakan.

2. Saya hampir pengsan dalam keadaan separa sedar. Keadaan ini berlaku apabila saya mengalami sesak nafas serta migrain yang kuat.

3. Saya dipapah (sungguh binggung ketika itu) dan dihantar dengan keadaan basah dipipi kesan air mata yang banyak ; oleh rakan ke Pusat Perubatan Pantai Cheras untuk rawatan. Pertama kali dikejarkan ke Wad Kecemasan.Keadaan genting ketika itu. Terima kasih kepada semua rakan sekerja!

4. Dr memberikan khidmat rawatan serta merta dan saya diletakkan di “zon kuning”. Dr memeriksan pernafasan, jantung, paru-paru, tekanan darah untuk mencari punca. Syukur, tiada apa-apa . Cuma, saya mengalami kepenatan yang amat sangat serta migrain ditambah dengan stress.

5. Dr juga menasihatkan saya untuk berada di Wad untuk berehat sepenuhnya. Namun saya terpaksa menolak oleh kerana mempunyai tugas penting dihujung minggu untuk menghadiri kelas Master.Tambahan, saya dilantik mengetuai projek-projek assignment maka ia menjadi terlalu penting. Seorang ketua, pasti perlu berkorban walau apa jua keadaan.

6. Serba salah semasa di Wad Kecemasan untuk memberitahu isteri. Saya gagahkan diri untuk khabarkan keadaan diri. Ternyata, anggapan saya betul beliau membuat keputusan memandu sendiri dengan membawa Dhiya. Pada mulanya, beliau ingin menumpang seorang rakan. Saya pasrah dan bertawakal kepada Allah.

7. Sebelum itu, dek kerana tidak mahu berada di Wad, Dr membekalkan pelbagai jenis ubatan berpeket-peket banyaknya. Ini juga membuatkan saya risau. Belom pernah saya dibekalkan dengan jumlah ubat yang banyak.

8. Alhamdulillah, tepat jam 6.30pm isteri tiba di KL.Beliau memandu dalam keadaan hujan lebat dan rebut petir yang kuat. Makcik saya berdoa tidak putus-putus agar kedua-dua nya selamat tiba. Syukur, Allah memakbulkan.

9. Keesokkan harinya iaitu jumaat, saya cuba untuk berehat sepenuhnya.Namun, ia gagal. Saya memanfaatkan masa untuk membuat assignment sehingga malam. Nampak diriak muka isteri yang beliau tidak selesa dengan keadaan saya yang agak “degil” untuk tidak rehat.

10.Hari sabtu, isteri menghantar saya menghadiri kelas seperti biasa (badan masih lemah waktu itu). Semasa di dalam kelas, isteri menghantar sms menyatakan adik ipar melahirkan seorang bayi lelaki. Tahniah untuk Fat & Tasya atas anugerah Allah. Ianya amat bermakna, kerana sebelum ini saya meramalkan tarikh kelahiran akan jatuh pada tanggal 27 Mac 2010. Aura memiliki anak serta naluri seorang ayah dapat merasakan tarikh itu.

11. Selesai kelas , pada malamnya kami sekeluarga melawat ahli keluarga baru. Syukur, semua dalam keadaan baik.

12. Hari ahad, saya mengambil peluang untuk berehat.Tidak kemana-mana. Sewaktu berehat bermimpi makan aiskrim McD. Terjaga terus ajak isteri ke McD dan ke rumah Fat. Oleh kerana, pengaruh ubat yang masih ada saya tertido selama beberapa jam.

13. Selepas selesai solat, berjumpa dengan ahli keluarga lain kami sekleuarga pulang. Dalam perjalanan badan rasa tidak sihat. Saya memberitahu isteri untuk singgah di Klinik Idzham. Sewaktu pemeriksaan Dr memberitahu BP saya tinggi 160/90. Dr memberikan cuti rehat 3 hari serta merta dan menasihati supaya datang kembali pada hari rabu untuk mengetahui tahap darah, sebelum melakukan diagnosis lain. Dr menasihati supaya berehat, jika tidak keadaan berbahaya dan mungkin berulang! Hanya Allah mengetahui isi hati saya ketika itu. Isteri “mengarahkan” berpantang serta merta dan perlu menjaga pemakanan.

14. Sewaktu mendengar, saya sungguh risau serta terasa sungguh gusar akan keadaan kesihatan. Bersembang dengan isteri dan beliau menasihati supaya mengikut beliau pulang ke Melaka.Jadi, saya turut serta memandu perlahan-lahan walau dalam keadaan yang masih pening. Mungkin, di bumi Hang Tuah ini mampu memberikan kualiti masa rehat yang baik.

15. Hebat kesan akibat stress ini. Selepas ini, saya akan lebih menenangkan diri, belajar untuk lebih “cool” serta tidak terlalu mengejar kerja menyiapkan dalam keadaan 2 kerja dalam 1 masa. Oleh kerana, mungkin saya seorang yang berpersonaliti “Type A”.

16. Sememangnya ya, semenjak, 2-3 minggu lepas, saya amat memikirkan keadaan keluarga. Keadaan isteri dan anak, keadaaan keluarga di Pulau Pinang (nenek yang sedang sakit), Keadaan ayah mentua juga sedang sakit, keadaan kerjaya dan pelajaran sendiri membuatkan situasi getir. Tambahan perjalanan ke sana-sini yang tidak henti-henti (KL-Pulau Pinang-Melaka-KL). Maka kesannya saya diserang!

17. Dr Mazuki Jusoh (Mentor) , menasihati saya untuk lebih merehatkan diri. Kata beliau “Dee stress kalau menyerang memang real”. Lebihkann masa untuk berehat.Juga, kepada Tok-Tok Guru lain dan sahabat yang menelefon memberikan nasihat Us Fadhlan, Abg Idzwan, Zaki, Adib, Abg Munif, kak Shayu serta yang lain yang tidak saya senaraikan.Terima kasih atas doa kalian. Saya hargai!

18. Kepada isteri, yang berkorban untuk saya dalam apa jua keadaan tanpa menghiraukan keadaan diri sendiri. Semoga diberikan balasan yang setimpal oleh Allah.

19. Apa pun saya berdoa kepada Allah, agar memberikan kesihatan baik seperti sedia kala, supaya saya dapat kembali bertugas serta mampu untuk memberikan fokus kepada isteri dan Dhiya kerjaya, pembelajaran. Agak kekok, melihat isteri membawa kereta sambil saya disebelah, melihat beliau membawa beg, mengangkat barang-barang, menguruskan kerja secara bersendirian membuatkan saya tersentuh. Itu semua kerja saya seorang suami.

20. Harap Allah mendengar rintihan kami. Agar kami sekeluarga dapat tinggal sebumbung agar kehidupan kami lebih terancang dan selesa. Kabulkan Ya Allah.Amin.

Wassalam

1 comment:

Ainul Huda said...

huloo! tak sangka 'terserempak' dengan blog you..
macam mana keadaan sekarang? harapnya semakin sihat la ye,, jangan stres-stres sangat! :-)

-ainul-