Wednesday, May 12, 2010

Malaysia ke Separuh Akhir



1. Tahniah skuad Malaysia kerana berjaya menempah tiket ke separuh akhir.

2. Kehadiran Tun Hasmah memberikan semangat yang berkorbar kepada skuad Malaysia. Walaupun kita cemas seketika.

3. Perlawanan pertama dan kedua memang dilihat tidak bermasalah. Ternyata persembahan Lee Chong Wei dan regu pertama negara melangkah dengan penuh bergaya.

4. Perlawanan ketiga memperlihatkan Wong Chong Han memberikan persembahan yang terbaik. Lawannya 11 tahun lebih muda. Mungkin faktor usia memainkan peranan. Apa pun kekalahan yang dikira bermaruah.

5. Perlawanan keempat adalah regu "bidan terjun". Walaupun bidan terjun, persembahan sungguh cemerlang. Bukan calang-calang mereka berdepan dengan regu professional ranking ke 4 dunia. Pada set pertama memperlihatkan gandingan ini mantap, namun set kedua dan ketiga sedikit longgar dan mungkin sedikit salah faham. Boleh dimaafkan atas faktor pertama kali digandingkan.

6. Perlawanan kelima Hafiz bermain dengan lebih fokus daripada semalam. Mungkin banyak mendapat mata bonus yang disumbangkan oleh kesilapan pemain Denmark. Smash tajam juga banyak membantu Hafiz. Beliau berlawan dengan pemain yang rankingnya 24. Hafiz boleh dikatakan penyelamat skuad Malaysia, namun tidak boleh cepat berpuas hati masih banyak jalan yang berliku perlu dihadapi.

7. Perlawanan separuh akhir bertemu cina adalah satu tugas yang berat. Apa-apa pun boleh berlaku. Chong Wei akan bertemu musuh tradisinya Lin Dan. Mungkin sedikit harapan boleh diletakkan atas bahu perseorangan pertama/regu pertama dunia. Psikologi dan strategi berkesan dan terkesan perlu diterapkan ke atas skuad yang lain.

Malaysia Boleh!Selamat Berjuang!.........

No comments: