Tuesday, December 28, 2010

Khasiat Bekam Darah



1.Pada bulan lepas, saya diajak oleh Zaki, sahabat di pejabat lama untuk melakukan rawatan berbekam di Pusat Rawatan Hanafi berdekatan pintu belakang UIA.

2.Permulaannya memang agak risau, disebabkan kali pertama ingin mencuba. Lebih-lebih lagi ia melibatkan pisau yang ditoreh sedikit ke badan untuk mengeluarkan darah kotor.

3.Namun, sangkaan meleset kerana ternyata ia tidak menyakitkan. Seperti digigit semut atau “sakit yang boleh diterima akal”.Bak kata sahabat saya Khairul Anuar.

4.Sebelum berbekam darah, saya melakukan berbekam angin dahulu. Alatan berbentuk seperti buluh diletakkan diseluruh badan bermula dari tengkuk hingga ke tapak kaki selama 15 minit.

5.Kesan berbekam ini, badan yang penat menjadi ringan dan bertambah sihat. Bekam darah ini juga adalah sebahagian daripada sunnah Rasulullah SAW dan dianjurkan oleh agama islam kita.

6.Selepas melakukan bekam angin saya terus melakukan bekam darah. Perlu diingat setiap orang mempunyai ketahanan yang berbeza. Perawat disana memberitahu ada individu yang perlu membuat berasingan yakni pada keesokannya. Ada orang yang boleh melakukannnya serentak. Ada juga yang pengsan disebabkan tidak sesuai melakukan kedua-duanya serentak.

7.Untuk kes saya, daripada pengamatan perawat tiada masalah untuk melakukannya sekaligus.

8.Selepas berbekam, saya ditunjukkan dengan kesan darah yang agak berminyak. Perawat memberitahu darah saya mempunyai kolestrol tinggi serta nampak tanda ada darah tinggi. Memang hebat daripada kesan darah terus Perawat boleh menganalisa tanpa diberitahu. Beliau menasihat saya untuk berpantang makanan seperti daging dan garam selama 3 hari.

9.Seminggu selepas berbekam, saya melakukan pemeriksaan Dr untuk mengetahui tahap tekanan darah. Syukur darah kembali ke paras normal dengan ukuran 120/80. Sebelumnya paras darah berada ditahap 130/90 atau 140/90.

10.Alhamdulillah, saya berazam selepas melakukan bekam ini saya berjanji dengan diri untuk melakukan jogging sekurang-kurangnya 1 kali seminggu. Kesan berbekam ini amat hebat apabila saya mampu berjogging tanpa henti mengelilingi tasek titiwangsa selama 15 minit. Jika sebelum ini setengah tasek sudah berhenti kepenatan. Lenguh-lenguh badan juga hilang dengan sendirinya.

11.Selain itu, saya juga mampu melakukan kerja dengan baik dan mempunyai daya tumpuan yang tinggi. Mata tidak mudah mengantuk.

12.Setiap kali bangun daripada tidur untuk mengejarkan solat subuh terasa badan sangat segar dan ringan, mata terasa cerah dan paling penting senang terjaga dipertengahan malam.

13.Berbalik kepada Perawat tadi, beliau menasihatkan kepada individu yang tidak pernah berbekam dianjurkan melakukannya selama 3 bulan berturut-turut dan selepas itu setahun sekali. Ini penting untuk membuang darah yang kotor secara konsisten. Selepas melakukan 3 bulan berturutan beliau berkata “nak makan apa pun makanlah”, tiada apa yang perlu dipantangkan lagi.

14.Inilah yang dinamakan khasiat sunnah Rasullullah.Setiap apa yang diperlakukan Baginda mempunyai khasiatnya yang tertentu. Ayuh kita lakukan sunnah ini untuk kelihatan lebih sihat. Tidak salah untuk mencuba kaedah alternatif yang ternyata memberikan kesan secara langsung.

Wassalam

3 comments:

Encik Din said...

tuan,

"performance" macam mana?hehe

JALAN REBUNG said...

salam tuan,

sangat bagus...aku nak cari si zaki la ni

Anonymous said...

pisau yg digunakan tu bebas daripada virus atau kuman ke?