Sunday, January 22, 2017

Persediaan Awal Menunaikan Haji

1.      Apabila kita telah mendaftar haji bermaksud kita sebenarnya telah bersedia untuk menunaikan haji. Dan apabila mendaftar kita akan diberikan tahun giliran masing-masing.
2.     Yang pasti ramai pasti terkejut dengan tahun giliran dan dirasakan tidak munasabah. Tetapi itulah realitinya kerana kesedaran menunaikan haji begitu meluas sehinggakan ada keluarga mendaftarkan anak masing-masing sejak baby lagi. Alhamdulillah!
3.      Dan ada jugak yang tidak langsung ambil tahu dan merasakan tahun giliran masih lama lagi. Tiba-tiba surat tawaran haji tiba dan giliran tunaikan haji adalah pada tahun semasa. Sedangkan duit belum cukup dan perlu dipenuhkan sebulan sebelum tarikh yang ditetapkan. Gagal berbuat demikian maka tawaran akan terbatal.
4.      Sebenarnya, ada beberapa tips awal yang membolehkan serta memudahkan kita yang sudah mendaftar haji. Ini penting andai tiba-tiba kita terpilih menunaikan fardhu haji. Antaranya :- 
·         Kita perlu menghadiri kursus asas haji (KAH) bersiri (selama hampir 4 bulan) di masjid terpilih di negeri masing-masing. Selalunya akan bermula pada bulan nov, dec atau jan. Terpulang kepada negeri masing-masing. Tabung Haji (TH) akan mengumumkan tarikh bermula kursus di web.
·         KAH ini boleh dihadiri oleh sesiapa pun. Tidak semestinya perlu mendapat tawaran haji. Ada peserta yang sudah hadir hampir 6 kali hadiri KAH tanpa gagal walaupun giliran lagi 10 tahun. Lebih banyak kita hadir KAH maka pemahaman kita lebih baik. Perlu diingat haji ini bersifat teknikal dan kita perlu jelas dengan setiap persoalan dan tindakan.
·         Disiplinkan diri untuk menabung ke TH setiap bulan. Jumlah itu perlu 'reasonable' sebab jika giliran lagi 2 tahun kita perlu cukupkan sekurang-kurangnya RM9,980 (fee ini akan berubah berdasarkan TH)
·         Selalu semak giliran dengan TH. Ada kes dipercepatkan. Saya pernah terjumpa seorang pakcik yang baru pergi umrah, tiba-tiba bila pulang dari umrah menerima surat tawaran mengejarkan haji. Suami isteri ini perlu menolak tawaran disebabkan duit sudah digunakan untuk mengejarkan umrah.
·         Apabila tawaran dikeluarkan dan kita menolak, TH tidak akan memberikan tawaran secara automatik pada tahun berikutnya. Dan kita perlu merayu semula.
·         Alamat dan nombor telefon terkini perlu selalu dikemaskini dengan TH. Ada banyak kes surat tawaran dikembalikan semula ke TH disebabkan tiada penerima. Apabila kita gagal menjawab tawaran pada masa ditetapkan maka tawaran akan terbatal.
·         Bagi yang isteri telah mendaftar haji terlebih dahulu. Suami juga perlu standby. Peraturan kerajaan Arab Saudi menetapkan wanita 45 tahun dan ke bawah perlu membawa mahram. Rayuan suami mempunyai merit yang tinggi untuk mengejarkan haji.
·         Semak juga tahun giliran ibu-bapa kita. Jika mereka terlalu tua atau uzur kemungkinan kita untuk pergi sebagai pengiring juga ada. Apa-pun kita tetap perlu mengemukakan rayuan.
·         Tawaran haji akan diberikan kepada yang telah mendaftar tanpa melihat jumlah wang simpanan. Tawaran adalah berdasarkan kepada tahun giliran bukan jumlah wang cukup atau pun tidak

Sedikit perkongsian berkenaan tips awal mengejarkan haji. Semoga Allah memberikan kesihatan,kemudahan,keselamatan serta kerahmatan untuk kita semua dijemput menjadi tetamuNYA. Ameen..


No comments: