Tuesday, July 15, 2008

Lawatan ke Parlimen Malaysia


Hari ini bermula dengan lawatan saya bersama dengan pelajar-pelajar Kolej Islam Antarabangsa ke Bangunan Parlimen.Rombongan seramai 80 orang terdiri daripada Majlis Perwakilan Pelajar..ahli kelab debat IIC dan juga bekas peserta-peserta PJKN.

Rombongan bertolak pada jam lebih kurang 9.00 am dan tiba lebih kurang jam 9.30 am.Pegawai dari IIC adalah saya dan juga akak arinawati.Sebaik tiba kami semua melapor diri di pejabat pengawal dan diarahkan untuk terus ke pintu no 7.Setelah berlegar-legar mencari pintu akhirnya tiba ke pintu yang dicari.Selepas itu, kami semua diarahkan oleh Pengawal Keselamatan Parlimen supaya beratur dan melalui beberapa peraturan ketat seperti "pemeriksaan keselamatan menaiki kapal terbang" sebelum dibenarkan memasuki bangunan.Saya diminta untuk mengumpulkan semua telefon bimbit dan kamera untuk disimpan ke satu"locker".

Sepuluh minit kemudian, kami diminta untuk ke tingkat satu ke galeri awam untuk mengikuti sesi penuh persidangan dewan rakyat. Di sana, pelbagai gelagat YB-YB sekalian yang dapat dilihat.Antaranya berbual sesama sendiri,menjawab panggilan telefon,berSMS dan bermacam-macam lagi.Tetapi satu insiden yang paling tak dapat saya lupa ialah sewaktu seorang Ahli Parlimen ARAU iaitu Datuk Ismail Kasim yang bangun untuk keluar dewan sempat senyum ke arah galeri awam dan menunjukkan pada salah seorang pelajar saya "Tidor nie"..sambil tersenyum kambing..

Selama satu jam di dalam dewan selepas itu kami beredar ke luar untuk memberi laluan kepada rombongan lain pula untuk mengambil tempat.Ini merupakan satu pengalaman yang amat berharga kepada pelajar-pelajar saya.Ramai yang nampak sangat "excited"melihat menteri-menteri yang selalunya dilihat di kaca televisyen.

Akhir kalam,terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program "Lawatan ke Parlimen Malaysia' walaupun program ini hampir-hampir di batalkan disaat akhir disebabkan beberapa perkara.

Sehingga berjumpa lagi.Wassalam.




4 comments:

Rentap Iban said...

Bagus lah hang nie..Arap2 dpat berkatlah dari parlimen tu...Mana tau satu hari nanti hang jadi menteri ke...

Hiswadi Anuar said...

Allo Bro,

Ahaha..mintak-mintak lah kan..kot2 leh jadi MP betul2..tak lupa kawan-kawan punya......

Yehaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Encik Din said...

wa!bagus experience ko.xnak share ke dengan aku yang dah p parlimen gak ni?hehe

JALAN REBUNG said...

Salam wadi ...

bagus la hang dah pi parlimen tu ...tengok bebudak sekolah gaduh ...