Monday, December 22, 2008

Degupan Jantung

1. Saya amat sekali tidak bersetuju dengan cadangan yang diutarakan oleh konglomerat Sime Darby untuk mengambil alih kepentingan 51% dari Kerajaan Malaysia untuk menguasai IJN.

2. Seperti yang kita tahu, IJN ini telah pun diperbadankan satu ketika dulu oleh Tun Dr.Mahathir Mohamad bagi membolehkan insitusi ini tidak terlibat dengan polisi-polisi tetap kerajaan. Ini bagi mengurangkan birokrasi terhadap kepentingan pesakit.

3. Ia juga bertujuan untuk menjaga kepentingan pengurusan dan staf untuk memperolehi gaji dan elaun yang lebih menarik akan tetapi tidaklah terlalu tinggi seperti di sektor swasta dan tidak juga beroleh gaji diparas yang rendah sebagai perbandingan dengan kakitangan kerajaan yang lain.

4. Penubuhan IJN ini adalah salah satu tanggungjawab sosial untuk membantu rakyat-rakyat yang amat tidak mampu untuk menjejaki hospital-hospital swasta yang tersergam indah dengan deretan-deretan bintang,bulan dan matahari. Apa lagi hendak bau sama sekali . Sudah tentu tidak!

5.Keluarga saya sendiri pernah berurusan dengan IJN untuk arwah adik saya dan kemudahan disana amatlah disenangi serta mempunyai kepakaran yang baik untuk merawat pesakit jantung.

6. Sejak penubuhan IJN, Tun Dr Mahathir sendiri telah pun menjalankan 2 kali pembedahan disana dan beliau amat berpuas hati. Tidaklah seperti rakan-rakan beliau yang lain pembedahan kecil membuang resdung pun Australia destinasinya.

7. IJN adalah lambang kebanggaan negara yang tidak seharusnya digadaikan sebaliknya terus dipelihara bagi menjaga kepentingan rakyat Malaysia. Tiada apa lagi yang boleh kita banggakan selepas ini.

8. Apakah jaminan yang dapat diberikan sekiranya konglomerat seperti Sime Darby ini menyatakan yang mereka akan menjaga kepentingan rakyat.Apa tidak sekolah kah kita ini?Konglomerat yang terkenal dengan membuat keuntungan setiap tahun telah berubah polisi untuk menjaga kepentingan rakyat.Janganlah jadi seperti “hangat-hangat tahi ayam”.

9.Saya amat bersetuju, sekiranya pihak Kerajaan Malaysia terus membatalkan cadangan ini bukan sekadar menangguhkan cadangan yang bangang ini.Dan adalah lebih afdhal sekiranya Sime Darby membuka hospital sendiri andai kata mereka ini melihat Malaysia sebagai destinasi percutian kesihatan.

Wassalam

1 comment:

nzafrie said...

degupan jantung semasa akad bagaimana pula?