Wednesday, January 21, 2009

PILIHANRAYA YANG TIDAK BERJAYA

1.Kekalahan BN di Kuala Terengganu sememangnya telah dijangka.

2.Ini berikutan soal pemilihan calon yang dikatakan tidak mendapat tempat di hati rakyat Kuala Terengganu walaupun Calon ini merupakan anggota pentadbiran kerajaan.

3.Perlu diingat bahawa ini merupakan kekalahan UMNO kali ke-2 selepas pilihanraya kecil Permatang Pauh yang menyaksikan Anwar Ibrahim menguasai dengan majoriti yang tinggi.

4.Sekali lagi UMNO dilihat tidak lagi mampu meresap ke pemikiran masyarakat walaupun media arus perdana memberikan liputan pagi,petang,siang dan malam. Zaman sudah semakin berubah rakyat pula sudah semakin muak tatkala melihat juak-juak pimpinan UMNO mengkudakan media sebagai perantara dalam menyampaikan kempen.

5.Adalah sesuatu yang malu,kalau dibandingkan dengan cara PAS berkempen.Bergantung pada media perdana tidak sekali namun cara pembawakan calon yang begitu pandai mengambil hati membuatkan penduduk disana terpikat.Boleh dibilang dengan jari hanya berapa kali calon PAS ini mendapat liputan berbanding Wan Ahmad Farid seperti selebriti setiap hari.

6.UMNO amat sekali perlukan perubahan!!!Soalnya adakah pemimpin besar BN ingin berubah?.Tidak guna berbicara soal perubahan dikala pemimpinnya tetap dengan zon selesa dengan mengkhabarkan UMNO parti pembela rakyat akan tetapi dimana slogan ini sewaktu UMNO gah dan kuat hendaknya.

7.Tarikan, kekuatan, perjuangan, penyatuan, perkhidmatan sudah tidak nampak sebenarnya didalam UMNO ini. Sekiranya parti ini hendak melakukan transformasi lupakan lah soal kroni.Lupakan lah join UMNO untuk tender,lupakanlah UMNO parti buat duit, lupakanlah masuk UMNO untuk pangkat,lupakan itu semua.Sebaliknya soal pengubahan minda bangsa melayu untuk terus menyokong UMNO harus dilaksana segera.

8.UMNO dilihat parti tunjang BN.Kalau Mr Berek, boleh menjadi Presiden yang berasal dari kaum hamba abdi maka adalah tidak mustahil Mr Karpal, Mr Lim KS untuk bermimpi menduduki kerusi PM seterusnya menjadi realiti.Adakah kita mampu menyekatnya??

9.Sama-sama kita bertanyakan hal ini kepada pemimpin-pemimpin UMNO.Ingatlah amanah bangsa yang diberikan kepada anda.Kembalilah ke asal perjuangan.Kenangkan kembali Tanah Melayu sewaktu era penjajahan.Tengoklah cara pimpinan terdahulu bekerja.

10.Kalau dahulu kita memberi wang untuk berjuang demi anak bangsa sekarang ini kita mengambil wang untuk berjuang untuk perut sendiri.Sama-sama kita fikirkan.

Wassalam

4 comments:

D said...

wah..tunggu aje bln 3 nanti..titik tolak pada perubahan arus politik yg lebih besar di bawah pimpinan najib...sejauh mana?????...UMNO..UMNO..
satu pantun best buat Sir...

Rasuah..oh rasuah...
Bagi salah..
Tak bagi kalah..
Buat UMNO serba salah...

hehehe...sekian~~

izwan ali wasi said...

wahai ahli nujum yg bijaksana..apakah nasib putera n puteri UMNO slps ini? sila buat ramalan.

[SHE] said...

Salam alayk...
maaf lari topik byk nih...jemput ke blog sakeena, http://peace-zuhud.blogspot.com

Unknown said...

BN perlu suntik sikit elemen IKHLAS dalam berkempen.

bila berjanji, tunaikan la...