Thursday, August 13, 2009

Kesah di 1 hari...


Saya :Sejak 2 menjak ni siaran sinar ni selalu je tak clear, kereta ceq punya siaran ada ok ka?

Isteri :Tu la, memang tak clear jugak..tak tau la pasai apa..

Saya :ntah apa-apa aja siaran sinar ni (dalam hati, tak penah-penah jadi pon..musykil-musykil)

Isteri :tak apalah..

Saya :tak clear la nak layan si abg jemm..krill n kak engku ni..tak ceria la pagi aku tak dengar geng-geng merapu-rapan nih..ceh!

Selepas 2 hari..

Tengah syok pagi-pagi nak pi pejabat

Saya :Alamaks aiii..ceq..antenna kereta kita dua-dua kena bedal daa..

Isteri :laaaaaaaaaa ya ka..ishkkk..mahaii abang antenna gen 2 ni..

Saya :siot tolll laa si pencuri bedebah ni..antenna ni pun dia nak kebas..dua-dua kereta pulak tu..

Saya :(dalam hati) tak pasei-pasei sinar fm kena bahan..(hahahahahaha)..maap naaa sinar fm..

Moral of the story:

1. Sila periksa kereta anda setiap hari sebelum masuk kereta anda i.e aksesori-aksesori berkaitan ada!..tayar dalam keadaan baik. Ada kes, kawan saya maklumlah pagi-pagi memang nak cepat, aleh-alehnya tayar kereta dia pancit masa tu..bahaya tu.!

2. Yang kereta jenis antenna macam gen 2 i.e saga, waja etc. Sila la berhati-hati, kalau boleh selepas parking keluarkan sekali antenna tu, kang tak pasei-pasei kena bedal daaa..

So, kepada manusia-manusia diluar sana yang suka mengamalkan sikap buruk i.e mencuri dan yang seangkatan dengannya, ingatlah hari ini hari anda, dunia ini hanya persinggaha, akhirat jua yang kekal abadi..teringat dialog usop sontorian "ada lori ada bas bang ada hari kena balas"..ahaks..

Jangan pikior singkat yeop, kerana nilai di dunia anda sanggup mencuri, di akhirat kelak anda akan merana selama-lamanya sekiranya yang empunya tidak menghalalkannya, akibatnya amat sengsara.

Tak kaya mana pun aihhhh..mencuri dua antenna radio gen 2 tu berbanding sengsara yang akan diterima. Kalau mahai berjuta pun nilai yang dicuri, hidup kome tetap tidak ada keberkatan & barakah. Ingatlah! walau CCTV manusia tak boleh "trace" Allah punya CCTV yang maha hebat..

p/s : teringin aihhhh nak berjumpa dengan pencuri antenna ni..nak kenai2 laa..kalau la terbaca blog ni sila la komen..

Wassalam

5 comments:

zakiesqandar said...

aduhai kawanku... dua2 skali kena kebaih naa? baik punya curi... mmg nak kena potong depa tuh..kasi potong semua...hahaha.

sabaq naaa... ujian kecil untuk hangpa b2 yg comel...

radio umah aku ni pun xdak antenna, tp sbb tempat tggi, tiap pg dpt ku layan abg jemm...:p

[SHE] said...

Salam alaik...
sabaq naa sir...nk wat lagu mna klu da ada je tgn2 yg gatai nk mcuri...

p/s: sir, bl nk tukar URL blog sy tu? dah tukar URL la... http://titipan-si-anggerik.blogspot.com

Hiswadi Anuar said...

Salaam,

Zaki = Potong apa saja!

Kak Yong & Sakeena = Saya dah tukar..selamat menyambut ramadhan..

[SHE] said...

Salam ramadhan kareem buat sir dan zaujah... (^__^)/" Moga kita semua beroleh beroleh TAQWA dalam madrasah Ramadhan thn ni..

p/s:smpikn salam pd mdm zkea yer...

m@m@ @zie said...

alahai kesiannya.. 2-2 kena kebaih ya! xpa2.. rezeki x halal depa la tu.. apa kata kita halal kn ja.. kui3x.. rasa2 nya kn blog wadi ni patut ditukar nama ke mr X-stromberg.. baru clear.. amacam.. ok ka..?? jgn marah naaaaaaa.... cik melawak jaaaaa...