Tuesday, March 3, 2009

Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan “Kerajaan Dua Butir”


1. Siapakah yang tidak mengenali Seniman Agung ini. Seorang yang dikagumi hasil pemikiran seninya sehinggakan filem dan lagu nyanyian beliau terus dimainkan dan menjadikannya ia sungguh relevan sepanjang zaman.


2. Allahyarham di kenali sebagai Pelakon, Penyayi,Pengarah,Pemain Muzik,Penulis lirik,Penggubah lagu. Jadi disebabkan itu nama beliau bermula dengan huruf P.


3. Petang semalam semasa sesi perbahasan Parlimen YB Ibrahim Ali telah mencadangkan supaya Allahyarham dianugerahkan dengan gelaran tertinggi negara iaitu Tun. Dan sudah pasti saya menyokong cadangan itu untuk diberikan kepada Seniman Agung yang berasal dari Pulau Mutiara ini.


4. Bagai satu kebetulan, apabila YB Ibrahim Ali yang mencadangkan gelaran Tun untuk Allahyarham bersamaan dengan hari sidang tergempar Kerajaan Pakatan Rakyat Perak.


5. Sekiranya beliau masih hidup sudah pasti Allahyarham akan tersenyum kambing melihat hasil karyanya diterjemahkan oleh Kerajaan PR yang terpaksa mengadakan sidang dibawah "pokok ketapang" sekiranya betul nama pokok itu.


6. Makanya, dengan itu dapat saya katakan bahawa Allahyarham bukan sahaja hebat dalam bidang seni akan tetapi hebat dari segi pemikiran politik.


7. Untuk memberikan pengetahuan yang lebih kepada generasi muda, saya juga ingin mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Muzium Khas P.Ramlee atau sebuah Institut Pemikiran beliau supaya generasi akan datang dapat memanfaatkan hasil pemikiran dan idea kreatif Allahyarham.


8. Dari satu sudut, Generasi muda bukan saja dapat mengenali beliau melalui filem dan lagunya sebagai artis sebaliknya mengenali beliau sebagai Seniman Agung yang serba boleh.


9. Saya juga suka menyatakan bahawa, kalau lah pihak Kerajaan ingin memberikan apa-apa penghargaan untuk mengiktiraf jasa insan-insan ternama eloklah dipercepatkan yakni semasa hayat insan itu masih dikandung badan.


10. Kesimpulannya, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee adalah insan yang mendahului zamannya.


Wassalam

No comments: